סולי (ביוונית: Σόλοι) היא עיר רומית עתיקה בצפון קפריסין בסמוך לעיירה Karavostasi, דרומית-מערבית למורפו (גוזליורט). סולי הייתה אחת מעשר ממלכות שהיו בקפריסין באותה תקופה.
ההיסטוריה של סולי
מלבד שפע של מרבצי נחושת, הייתה לסולי אספקת מים טובה, אדמה פורייה ונמל מוגן, מה שהפך אותה לאחת הערים החשובות ביותר בקפריסין. בשנת 498 לפני הספירה הצטרפו אנשי סולי לממלכות האחרות במהפכה היוונית כנגד הפרסים ורק בשנת 449 לפני הספירה ובתקופה הרומית נהנתה סולי משגשוג.
אך עד המאה הרביעית לספירה, מכרות הנחושת נוצלו כמעט במלואם והנמל שלה שקע לאיטו והעיר איבדה בהדרגה את עוצמתה וחשיבותה.
מתכננים כעת את החופשה שלכם?
הנה האטרקציות והפעילויות המובילות השנה בקפריסין. הן מבחינת מחיר והן מבחינת החוויה
- פרוטאראס: שייט לקייפ גרקו וללגונה הכחולה
- פאפוס: כניסה לפארק המים אפרודיטה
- פמגוסטה: ספארי ג'יפים חצי יום במערות הים
- מלימסול: סיור אוכל ויין בהרי טרודוס עם ארוחת צהריים
- מלרנקה: סיור בערים פמגוסטה וסלאמיס
- לימסול: סיור הכרות פרטי בעיר
- מפרוטאראס: יום שייט מפנק בקטמרן
- איה נאפה: סיור טעימות ואוכל בקפריסין
- פאפוס: חצי יום של שייט עם בר פתוח, ברביקיו ושנורקלינג
סולי נהרסה במהלך הפשיטות הערביות של המאה השביעית, וכך גם עיירות חוף אחרות בקפריסין עד שלבסוף ננטשה. מה שנשאר ממנה היום הוא אוסף מרשים של מבנים וממצאים ארכיאולוגיים שיכולים אך להעיד על מה שהיה כאן לפני אלפי שנים.
- מקומות לינה מומלצים בקרבוסטסי הסמוכה
- השכרת רכב בצפון קפריסין
- מקומות לינה במורפו (גוזליורט)
- מדריך לצפון קפריסין
התיאטרון הרומי
החפירות בעיר העתיקה החלו בשנת 1929 בפיקוח צוות ארכיאולוגים משבדיה. התיאטרון הרומי שהתגלה מתוארך לסוף המאה השנייה לספירה במיקום בו עמד האמפיתיאטרון היווני המקורי על מדרונה הצפוני של הגבעה המשקיפה על הים שמתחת.
יש כאן 17 שורות מושבים שניצבים בחצי עיגול בתוך צלע ההר ובהם כ-4,000 מושבים. האמפיתיאטרון לא שוחזר במלואו עדיין אלא רק למחצית מגובהו המקורי בלבד.
כמו באתרי עתיקות רבים, גם אבניה של סולי מוחזרו, אלה של התיאטרון שימשו את הבריטים בתקופת שלטונם באי, לבניית נמל פורט סעיד במצרים במחצית השנייה של המאה ה-19 ועוד. הבמה המקורית הורכבה משני מפלסים, חלקה מכוסה בלוחות שיש והיא מעוטרת בפסלים.
התיאטרון משמש היום מדי פעם להצגת מחזות, קונצרטים והצגות. תוכלו לבדוק כאן לפי תאריכי הביקור שלכם מתי יש כאן אירועים מעניינים.
בזיליקת סנט אוקסיבוס (St. Auxibus)
מטבע עתיק שנמצא במהלך חפירות מתארך את הבזיליקה לחלק האחרון של המאה הרביעית לספירה. זו למעשה אחת הכנסיות הנוצריות הראשונות שהיו באי.
על פי המסורת הנוצרית, מאמינים כי סולי הוא המקום בו הטביל ג'ון מרק את סנט אוקסיבוס הרומאי שלימים הפך לבישוף הראשון של כנסיית סולי.
המבנה הראשון היה כנסייה שהוסבה מאוחר יותר למבנה בעל שלושה מעברים במאה השישית, באורך של 200 מטר אותה תמכו 12 עמודים שחלקם עדיין עומדים כיום. לכנסייה הקטנה 3 דלתות וחצר עם מזרקה יפה.
הפסיפסים של סולי
אחד הממצאים היוקרתיים ביותר בבזיליקה הם הפסיפסים שנמצאו על הרצפה ואפשר לומר שרובם שרדו עד היום.
כמו בכנסיות אחרות בקפריסין, הפסיפסים נבנו במקור בעיצוב גיאומטרי, ובהדרגה שולבו בהם דמויות של בעלי חיים כמו ציפורים ושוורים.
פסיפס האווז המוקף פרחים וארבעה דולפינים קטנים הוא הידוע ביותר מבין כולם. עליו נכתב המשפט: "ישו! רחמים למי שיצר את הפסיפס הזה” ואכן זו נראית מלאכת מחשבת.
איזור הנרטקס והחלק הצפוני של רצפת הבזיליקה מעוטרים בפסיפס אמנותי שנעשה באבנים גיאומטרית שמקורן במאה השישית.
מקדשים
לאחר מציאת התיאטרון, נחשפו מקדשים עתיקים לאלים איזיס, אפרודיטה וסרפיס. מקדש אפרודיטה נמצא על גבעה מעל התיאטרון אך הוא עדיין אינו נגיש לציבור.
אגב, על אותה גבעה התגלה גם פסל של אפרודיטה מהמאה הראשונה לספירה ובנייני הארמון ההלניסטיים נמצאים גם הם שם.
קברים
בחפירות שנערכו לאחרונה על ידי ארכיאולוגים טורקיים נחשפו קברים רבים מהתקופות הגיאומטרית והרומית. אחד מהם הוא למעשה שלישיית קברים תת קרקעיים עתיקים מיוחדים.
הקברים נחפרו בשנת 2005 ובשנת 2006. שניים מהקברים, הכילו ממצאים רבים אך הקבר השלישי היה ריק כנראה בגלל שודדי קברים. הממצאים במקום מצביעים על רמה גבוהה של עושר וכוח של מי שחי בעיר באותה תקופה. חלק מהכלים ותכשיטי הזהב שנמצאו דומים מאוד לפריטים המיוצרים בדרך כלל באתונה והם ואחרים מוצגים במוזיאון לארכיאולוגיה וטבע במורפו.
אגב, הקשר בין הערים יחסית ברור כי ידוע שסולי סיפקה לאתונה עצים ונחושת ובתמורה קיבלה משם כלי מתכת מפוארים.
מה יש עוד לגלות בסולי?
בחפירות התגלתה גם שדרה מהתקופה ההלניסטית המובילה לאגורה עתיקה ובה שרידי מזרקת שיש. העיר העתיקה סולי משתרעת על פני שטח רחב והיא עדיין לא נחפרה ונחשפה במלואה.