הצמחייה של קפריסין

המיקום המיוחד של קפריסין בחלק המזרחי של הים התיכון גרם לה להיות אחד מבתי הגידול העשירים ביותר באזור. בנוסף לכך, המבנה הגיאולוגי של האי, תנאי האקלים, הים הסובב אותו וכן הפריסה הטופוגרפית שלו גרמו לכך. חקר הצומח הקפריסאי הוא אחד הפעילויות החשובות ביותר של מחלקת היערות הקפריסאית שאחראית בין היתר על פארקי היערות הלאומיים של קפריסין.

טוליפ - צבעוני
טוליפ – צבעוני

עד היום נמצאו בקפריסין 1908 מינים שונים, תת-מינים, זנים, צורות והכלאות של צמחים. המספר הזה כולל את כל הצמחים המקומיים – ללא הצמחים החקלאיים. הצמחים האנדמיים לקפריסין הם רק 140 מתוך הצמחייה הכוללת והם מהווים את החלק המשמעותי ביותר בצמחיית קפריסין. בין הצמחים האנדמיים החשובים ביותר נמצאים הבוזה הקפריסאית (Bosea cypria) אחד משלושת המינים של סוג זה על פני כדור הארץ, הארז הקפריסאי, הצבעוני הקפריסאי, הכרכום המקומי (Crocus cyprius), הלציאה (Quercus alnifolia) ועוד רבים אחרים.

סוגים וחלוקה של צמחיית קפריסין

  • צמחי בר: אלה הם הצמחים שגדלים בקפריסין באופן טבעי. הם מחולקים לצמחים ילידים וצמחים וזרים.
  • צמחים ילידים: אלה הם צמחים שגדלו באופן טבעי בקפריסין. הצמחים שגדלים רק בקפריסין נקראים אנדמיים והם מהווים 7.5% מצמחיית קפריסין הכללית.
  • צמחים זרים: אלה הם מינים שמקורם כנראה מחוץ לקפריסין אבל הסתגלו גם לחיים באי והם מתפשטים בו. חלק מהצמחים הללו הם: Ailanthusפרקינסוניה ועוד.
  • צמחים מתורבתים: אלה הם צמחים שהובאו לקפריסין על ידי האדם. דוגמאות לצמחים מתורבתים הם עץ הלימון, היביסקוסגרווילאה ועוד.

פטריות בקפריסין

פטריות בר נראות בעין בלתי מזוינת ואפשר למצוא אותן על האדמה או בתוכה. הקפריסאים עוסקים באיסוף פטריות בר בשעות הפנאי. הנה כמה מהפטריות השכיחות ביותר בקפריסין:

  • פטריית Lactarius deliciosus (L:Fr) S.F Gray – פטריה אדומה נפוצה שנחשבת לטעימה מאוד. היא מופיעה בסתיו ביערות אורן שחור ובשטחי סבך.
  • פטריית Russula delica Fr – זו פטריה לבנה די נפוצה בקפריסין והיא אכילה למרות שהיא לא נחשבת פטריה מאוד איכותית. היא מופיעה בסתיו ביערות עם אורן שחור.
  • פטריית מלך היער – היא אחת מהפטריות הידועות והפופולריות ביותר בקפריסין. היא נמצאת באביב ובסתיו באזורים עם כלך מצוי שעל שורשיו הוא גדל.
  • פטריית Agaricus campestris L.ex FR – פטרייה אכילה נפוצה שמופיעה בדרך כלל בסתיו בשדה או בגינה.
  • פטריית גמצוץ – פטריית מאכל פופולרית. יש לה צורה מיוחדת והיא מלאה בקמטים ובחריצים שמזכירים ספוג או איצטרובל. היא מופיעה באביב באזורים שנשרפו לאחרונה, ביערות, בעמקים ובאדמות עקרות.

אם אתם אוספים פטריות ממהיערות בקפריסין אנא עשו זאת במידה ובליווי של מקומי. יש פטריות רעילות ולעיתים בלי ניסיון קשה להבחין בהבדלים בין פטריות רעילות לאכילות.

עצים בקפריסין

עצי ארז ואורנים במורדות הר טריפילוס, עמק הארזים, הרי טרודוס, קפריסין
עצי ארז ואורנים במורדות הר טריפילוס, עמק הארזים, הרי טרודוס, קפריסין

חוץ מהעצים ה"רגילים" שיש בקפריסין, יש באי גם עצים שמכונים "אנדרטת טבע רב שנתית". הם בדרך כלל עצים בממדים גדולים בני כמה מאות שנים. עד היום ידוע על מעל 200 עצים כאלו והחיפוש אחר אחרים נמשך. מחלקת היערות של קפריסין מיישמת תוכנית לשימור עצים אלו ונוקטת מאמצים רבים לשמור עליהם.

airalo ad